Deze week kwam ik iemand tegen die verbaasd mijn verhaal van groei aanhoorde binnen de ballondecoratie industrie. Hij vroeg: "Hoe kan het dat andere bedrijven failliet gaan, terwijl jij in een branche zit die niet echt de eerste levensbehoefte is, en jij groeit?"
Tja die vraag is niet 1,2,3 te beantwoorden, want er spelen veel facetten mee.
De eerste vraag is natuurlijk waarom gaan bedrijven failliet. De eerste reactie is meestal van mensen de crisis. In mijn ogen het excuus van deze tijd bij ondernemers. Maar als "de crisis"er niet was, zou dan alles hetzelfde blijven. Nee, mensen veranderen, behoeftes veranderen. Mensen gaan meer shoppen op internet, meer producten vergelijken. Door internet is voor iedereen de wereld veranderd. Internet is mede oorzaak van het failliet gaan van bedrijven. Maar bedrijven hebben daarbij ook een eigen verantwoordelijkheid. Als consumenten veranderen zul je als bedrijf mee moeten veranderen. Toch hebben veel bedrijven de insteek, als de crisis maar voorbij is dan komt alles goed. Dus proberen ze te overleven in plaats van zich aan te passen aan de nieuwe omstandigheden. Nu de crisis al 5 jaar aan houdt gaan deze bedrijven over de kop.
Waarom geven mensen dan wel geld uit aan ballonnen? Mensen willen ondanks de crisis wel hun bruiloft, 50 jaar, communie enz. vieren. Even niet denken aan "de crisis". Een mooie herinnering er aan over houden is dan het belangrijkste. Je kunt het immers niet over doen. Daarbij zijn de mensen t.a.v. de decoratie wel kritischer geworden. Ook zij vergelijken prijzen en producten. Als ze dan toch kiezen voor een ballondecoratie dan willen ze voor dat geld ook iets unieks en met kwaliteit.
Daar zit juist mijn sterke kracht en dan ook de reden van mijn groei. Mijn advies zou dan ook aan ondernemers zijn. Kijk kritisch naar je eigen markt, zoek naar een product dat nog weinig op de markt is, specialiseer je verder. Probeer de beste te worden in je eigen branche. Ga niet de concurrentie aan maar de samenwerking.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten