Stel ik bel 20 potentiƫle klanten en krijg uiteindelijk met 4 personen een gesprek waarvan 3 personen uiteindelijk een opdracht plaatsen. Je kunt dan zeggen, dat heb je mooi bereikt. Je kunt ook zeggen 16 bedrijven vonden je mogelijk te opdringerig, zij hebben een negatief beeld gekregen. Als die 16 bedrijven een feest hebben komen ze door dat negatieve beeld minder snel bij je, terwijl ze anders wel bij je waren gekomen.
Toch is het belangrijk klanten op te zoeken om samen te werken.
Na 6 jaar heb ik inmiddels mijn eigen invulling hieraan gegeven. Ik maak daarbij gebruik van de opdrachten die lopen van particuliere klanten die hun feest weer geven bij een feestzaal. Bij iedere lopende opdracht kom ik in contact met feestzalen, evenementen enz.. Zij zien mijn werk. Hierdoor hoef ik hun niet meer te overtuigen van de kwaliteit. Mensen zijn al enthousiast en dat biedt precies de opening die ik zoek. Meteen na het plaatsen van de decoratie of van het entertainment ga ik met hun in gesprek of maak een afspraak voor een gesprek.
Ik bied hen tevens een percentage aan voor opdrachten die via hen bij mij worden geboekt. Dit maakt ook dat zij vanuit ervaring enthousiast mijn product kunnen aanbieden. Daarbij blijft de prijs voor de klant gelijk.
Gevolg:
- Feestzaal heeft extra inkomsten
- Klant betaald bij de feestzaal geen extra bemiddelingskosten en krijgt maar 1 rekening.
- Ik krijg eenvoudig mijn nieuwe klanten.
- Feestgangers op het feest zijn weer enthousiast en spreken dit weer verder waardoor ook daar weer nieuwe opdrachten uit komen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten