maandag 10 februari 2014

wel of geen koude acquisitie

Wel of geen koude telefonische acquisitie? Dat is een vraag waar ik al lang mee bezig ben. Ik ben zelf geen type voor koude acquisitie. Het voelt ongemakkelijk , opdringerig om een bedrijf op te bellen en mijn product te promoten. Nu kan ik dat natuurlijk uitbesteden. Maar de grootste vraag is, bereik ik ermee wat ik wil met mijn bedrijf. Ik denk van niet. Ja met koude acquisitie haal je klanten binnen, maar dat kan nooit het enige doel zijn van een bedrijf. Veel bedrijven worden overspoeld met acquisitie en houden al meteen de deur dicht.
 Stel ik bel 20 potentiĆ«le klanten en krijg uiteindelijk met 4 personen een gesprek waarvan 3 personen uiteindelijk een opdracht plaatsen. Je kunt dan zeggen, dat heb je mooi bereikt. Je kunt ook zeggen 16 bedrijven vonden je mogelijk te opdringerig, zij hebben een negatief beeld gekregen. Als die 16 bedrijven een feest hebben komen ze door dat negatieve beeld minder snel bij je, terwijl ze anders wel bij je waren gekomen.
Toch is het belangrijk klanten op te zoeken om samen te werken.
Na 6 jaar heb ik inmiddels mijn eigen invulling hieraan gegeven. Ik maak daarbij gebruik van de opdrachten die lopen van particuliere klanten die hun feest weer geven bij een feestzaal. Bij iedere lopende opdracht kom ik in contact met feestzalen, evenementen enz.. Zij zien mijn werk. Hierdoor hoef ik hun niet meer te overtuigen van de kwaliteit. Mensen zijn al enthousiast en dat biedt precies de opening die ik zoek. Meteen na het plaatsen van de decoratie of van het entertainment ga ik met hun in gesprek of maak een afspraak voor een gesprek.
Ik bied hen tevens een percentage aan voor opdrachten die via hen bij mij worden geboekt. Dit maakt ook dat zij vanuit ervaring enthousiast mijn product kunnen aanbieden. Daarbij blijft de prijs voor de klant gelijk.
Gevolg:
  • Feestzaal heeft extra inkomsten
  • Klant betaald bij de feestzaal geen extra bemiddelingskosten en krijgt maar 1 rekening.
  • Ik krijg eenvoudig mijn nieuwe klanten.
  • Feestgangers op het feest zijn weer enthousiast en spreken dit weer verder waardoor ook daar weer nieuwe opdrachten uit komen.
Heb jij een feestzaal, cateringbedrijf, weddingplanner, evenementenbureau enz. en wil jij een samenwerking waar iedereen beter van wordt? Neem dan gerust contact op om eens af te spreken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten